World of Warcraft, förkortat WoW, är ett onlinerollspel där miljontals människor över hela världen kan delta samtidigt och klara av utmaningar tillsammans. Det släpptes av spelföretaget Blizzard år 2004, och sedan dess har det blivit det största och mest kända spelet i genren. WoW har alltid varit lätt att komma in i och det ställer relativt låga systemkrav jämfört med nyare spel. WoW har hunnit förändras mycket under de snart 13 år det har varit igång – hittills har det kommit ut sex expansioner och en stor mängd mindre uppdateringar.
Ett tidsslukande intresse
De flesta spel har en början och ett slut. I World of Warcraft däremot, finns det alltid något att göra. Eftersom spelarna betalar en prenumerationsavgift varje månad gäller det för företaget att hålla WoW intressant så länge som möjligt genom att regelbundet lägga till nytt innehåll. Det tar tid att komma någonstans i spelet, men samtidigt aktiverar det hjärnans belöningssystem på ett mycket kraftfullt sätt så att man vill fortsätta spela. Risken med detta är att spelet lätt kan sluka en stor del av ens liv och vissa kan bli beroende och försumma jobb, skola eller sin hälsa.
En industri driven av fansen
Fans till World of Warcraft har byggt upp en sorts industri runt spelet. Tusentals spelare bygger modifikationer, så kallade “mods”, streamar när de spelar, eller lägger upp Youtube-videor med tips på strategier med mera. Tack vare reklamintäkter och crowdfunding-system som Patreon så är det allt fler som lyckas omvandla sitt fritidsintresse till ett heltidsjobb. Ibland kan de till och med behöva anställa andra för att hjälpa till, exempelvis med videoredigering som är mycket tidskrävande. Om du tror att det kan vara någonting för dig, så är det bra att kunna fakturera utan f-skatt för arbete på nätet.